Tips ’n trucs: Je ketting smeren
oktober 30, 2018 //
De vorige keer gingen de tips ’n trucs over het smeren van je eigen lichaam, maar er is nog iets wat vettigheid nodig heeft: je fietsketting. Die smeer je zodat hij soepel over de tandwielen loopt. Doe je dat goed, dan fiets je makkelijker, en gaan bovendien die draaiende onderdelen langer mee. Hier vind je antwoord op je vragen over kettingsmeer.
Met welk spul?
Over wat het beste smeermiddel is, lopen de meningen nogal uiteen. Op het forum van Fiets Magazine bijvoorbeeld is de discussie daarover al meer dan 35 pagina’s lang. Er is ook onderzoek naar, en als je alles op een rijtje zet, komt er één merk bovendrijven als topfavoriet: Squirt Lube. Een van de voordelen daarvan is dat het onder alle omstandigheden werkt, en je dus geen apart spul nodig hebt voor nat of droog weer. Het is verkrijgbaar bij betere fietsenwinkels en online.
Louise van het Vrouwentriathlon-vrijwilligersteam heeft al lang ervaring met Squirt: “Ik ken het al van 2008, en toen was het hier nog niet verkrijgbaar. Ik deed in dat jaar mee aan de Tour d’Afrique, een fietstocht dwars door Afrika. Die organisatie had veel spullen uit Zuid-Afrika, waaronder dus Squirt Lube, want dat is een Zuid-Afrikaans merk. Ik vond het super, en ik was blij toen het later ook hier te koop was. Op de foto zie je mij ‘luben’ in de bush van Tanzania. Ondertussen doe ik hetzelfde thuis, en ook met m’n triathlonfiets”.
Hoe?
Louise demonstreert hierboven aan welke kant van je ketting je moet zijn: aan de binnenkant, de kant die tegen de tandwielen aanloopt. Ze vertelt: “Maar verder ging het toen niet heel handig, dat zie je aan de spetters op de band. In de bush heb je niet zomaar plek om je fiets stabiel neer te zetten, vandaar dat ik eroverheen leun. Ik had ‘m misschien beter even kunnen omkeren. Ophangen in zo’n speciale standaard voor fietsonderhoud is nog makkelijker natuurlijk.”
Hoe veel?
Niet te veel! Als er een dikke laag op zit of als het er zelfs af spettert, heb je te veel opgebracht. Dat heeft geen zin: je fiets, de grond en jijzelf worden vies, en een dikke laag vettigheid trekt juist meer vuil aan, want dat kan er allemaal lekker aan kleven. Je moet er een beetje gevoel voor krijgen wat genoeg is, dus oefen daarmee. Een dun streepje over de schakeltjes is genoeg. Dat breng je aan door de pedalen rond te draaien tijdens het smeren. Genoeg? Draai ze dan nog een paar keer rond om de vettigheid goed te verspreiden.
Hoe vaak?
In elk geval altijd nadat je je fiets schoongemaakt of afgespoten hebt. Sommige fietsers doen dat na elke tocht, anderen minder vaak of alleen na een rit in de regen. Dan hoef je dus ook minder te smeren en je kunt best een aantal keren fietsen op één smeerbeurt. Maar als je ketting gaat kraken, ben je eigenlijk te laat – doe het dan zo snel mogelijk, en de volgende keer eerder. Eventueel kan je ook smeren zonder dat je je ketting eerst hebt schoongemaakt, al is dat minder goed omdat je dan vuil op vuil stapelt. Laat je ketting eerst goed drogen en smeer dan pas. Heel mooi is de avond voor de volgende rit, zodat de vettigheid in de schakeltjes kan trekken.